جدیدترین روش های دیجیتال مارکتینگ در سال ۲۰۲۲
معرفی روش های دیجیتال مارکتینگ
موفقیت در دیجیتال مارکتینگ مستلزم ترکیبی منحصر به فرد از جدیدترین و به روزترین مفاهیم است. امروزه در تمامی حوزه و زمینهها از جمله مارکتینگ، افراد به دنبال آخرین و جدیدترین ترندها هستند تا از آنها پیروی کنند. چرا که امروزه ترندها به بخشی مهمی از استراتژی های مارکتینگ تبدیل شدهاند. ظهور ابزارها و ترندهای دیجیتال، فرآیندهای قدیمی در بازاریابی و تبلیغات را تغییر داده است. دیجیتال مارکتینگ در حال حاضر یک نیاز برای شناسایی، جذب و حفظ مشتریان است. بنابراین، دنبال کردن آخرین ترندها و نوآوریها در حوزه دیجیتال مارکتینگ می تواند نتایج موثری در موفقیت کسبوکارها داشته باشد. در این مقاله قصد داریم تا به معرفی و توضیح جدیدترین روشهای دیجیتال مارکتینگ در سال ۲۰۲۲ بپردازیم.
بازاریابی همه جانبه یا بازاریابی کانالی (Omnichannel marketing)
اولین مورد از روش های دیجیتال مارکتینگ که از جدیدترین روشهای سال 2022 نیز به شمار میآید، بازاریابی همه جانبه یا بازاریابی Omnichannel است که در چند سال گذشته به یک موضوع بزرگ در محافل بازاریابی و تجارت الکترونیک تبدیل شده است. بازاریابی Omnichannel استراتژی است که هدف آن ایجاد یک تجربه خرید یکپارچه از اولین لحظه تماس تا آخرین لحظه است. این بازاریابی را می توان به روش های مختلفی پیاده سازی کرد. بازاریابی Omnichannel ادغام و همکاری کانالهای مختلفی است که سازمانها با هدف ایجاد یک برند ثابت برای تعامل با مصرف کنندگان و مخاطبان خود استفاده می کنند و شامل کانال های فیزیکی (مانند فروشگاهها) و دیجیتال (مانند وبسایتها) می شود. هدف استراتژی بازاریابی همه جانبه یا کانالی، ایجاد یک تجربه کاربری راحت و بدون مشکل برای مصرف کنندگان است که فرصتهای زیادی را نیز ارائه میدهد. بازاریابی Omnichannel مخاطبان را قادر می سازد تا با برندها مطابق شرایط خاص خود تعامل داشته و به طور کلی تجربه بهتری داشته باشند. بازاریابی Omnichannel یک دیدگاه مصرف کننده محور از تاکتیک های بازاریابی دارد. اکنون مصرف کنندگان می توانند با برندها در کانال های بی شماری، از شبکه های اجتماعی گرفته تا خطوط تماس خدمات مشتری تعامل داشته باشند.
بازاریابی ویدئویی (Video marketing)
بازاریابی ویدئویی یا Video marketing، یکی دیگر از روش های دیجیتال مارکتینگ است. بازاریابی ویدئویی در سال 2005 با راه اندازی یوتیوب به طور جدی آغاز شد. گوگل در اکتبر 2006 یوتیوب را خریداری کرد و تا سال 2009 هفت فرمت تبلیغاتی مختلف در این پلتفرم وجود داشت. با کمی برنامه ریزی و خلاقیت، می توانید ویدیوهایی ایجاد کنید که مخاطب را شگفت زده کند. تحقیقات نشان میدهد که اگرچه تعامل و ظاهر محصول عامل مهمی است اما مکمل بودن یا هماهنگی کامل محصول با تبلیغات ویدیویی می تواند مولفهی مهمتر و موثرتری باشد. بازاریابی ویدیویی به معنای استفاده از ویدیوها برای تبلیغ و اطلاع رسانی در مورد محصول یا خدمات یک برند یا کسبوکار است و به افزایش تعامل در کانال های دیجیتالی و اجتماعی برند مورد نظر کمک میکند. بازاریابی ویدیویی را میتوان یکی از موثرترین استراتژیها برای آموزش، جذب مخاطب و مشتریان و شناخته شدن برند معرفی کرد. امروزه برندها نیاز دارند تا از استراتژی بازاریابی ویدیویی استفاده کنند چرا که روند مارکتینگ تغییر کرده و وجود ویدیو در هر پلتفرم و کانالی اهمیت پیدا کرده است. امروزه با پیشرفت ابزارها، ضبط یک ویدیو برای یک برند به کار بسیار آسانی تبدیل شده است. به طور کلی، بازاریابی ویدیویی به استفاده از ویدیوها برای تبلیغ و بازاریابی محصول یا خدمات یک برند یا کسبوکار، افزایش تعامل در کانالهای دیجیتال و اجتماعی، آموزش مصرف کنندگان و مشتریان و دستیابی به مخاطبان با یک رسانه جدید گفته می شود. همانطور که فناوری ایجاد ویدیوهای با کیفیت آسان تر می شود، بازاریابی ویدیویی محبوبیت بیشتری در بین بازاریابان پیدا می کند.
بازاریابی از شبکههای اجتماعی (Social media marketing)
تجارت الکترونیک و کسب و کارهای فعال در این بستر در پلتفرم های رسانه های اجتماعی مختلفی در دسترس قرار دارند و منجر به دسترسی بیشتر مخاطبان و مشتریان یک برند به محصولات و خدمات برند و تعامل بیشتر با آن میشوند. امروزه با گسترش اینترنت، مشاغل و کسب و کارهای زیادی در بستر آن و در پلتفرمهای مختلف شروع به فعالیت کرده و افراد زیادی نیز علاقهمند به خرید اینترنتی از شبکههای اجتماعی شدهاند. خرید از شبکه های اجتماعی نوعی از مارکتینگ است که در چند سال اخیر رایج شده است که در آن فرآیند فروش محصولات و ارائه خدمات به طور مستقیم از طریق رسانههای اجتماعی است. در حال حاضر، شبکه های اجتماعی مختلفی مانند اینستاگرام، فیس بوک، پینترست و تیک تاک با ویژگی های منحصر به فرد، بسترهای محبوب برای تجارت الکترونیک هستند. به طور کلی، تجارت الکترونیک به تجربه خرید از طریق یک سایت تجارت الکترونیک، فروشگاه آنلاین یا اپلیکیشن اختصاصی با برند اشاره دارد و به مشتری این امکان را میدهد که با استفاده از ابزارهایی، خرید خود را از طریق شبکه های اجتماعی انجام دهد. در این شیوه از مارکتینگ، فرض این است که مشتری تحت تأثیر خریدها و توصیه های دوستان و دنبال کنندگان خود در رسانه های اجتماعی قرار میگیرد. فرایند راه اندازی مارکتینگ در شبکه های اجتماعی به این صورت است که برندها و صاحبین مشاغل یک صفحه جهت معرفی محصول و ارائه خدمات خود و همچنین خرید در شبکههای اجتماعی مختلف راه اندازی کرده و شروع به معرفی محصولات خود به صورت عکس و ویدیو میکنند. تلاش بر این است که با فعالیت مستمر و مداوم و استفاده از ترفندهای مارکتینگ، مخاطبان بیشتری را جذب صفحه کرده و آن ها را تبدیل به مشتری کرد. البته که در هر پلتفرمی برای خرید و پرداخت هزینه توسط مشتریان، صاحبین کسب و کار باید از یک درگاه پرداخت ایمن و مناسب استفاده کنند.
بازاریابی محتوایی ( Content marketing)
بازاریابی محتوایی یا Content Marketing، یک رویکرد بازاریابی استراتژیک است که بر ایجاد و توزیع محتوای با ارزش، مرتبط و سازگار برای جذب و حفظ مخاطبان مشخص و در نهایت، هدایت مشتری متمرکز است. در این شیوه از مارکتینگ، به جای ارائه محصولات یا خدمات خود، محتوای مرتبط و مفیدی را برای مخاطبان و مشتریان احتمالی خود ارائه می دهید تا به آنها در حل مشکلاتشان کمک کنید. اکثریت فعالان حوزه مارکتینگ از بازاریابی محتوایی استفاده می کنند. در واقع این شیوه توسط بسیاری از سازمان های مطرح دنیا از جمله P&G، Microsoft، Cisco Systems و John Deere نیز استفاده میشود. چهار مورد از مزایا و دلایل کلیدی استفاده از بازاریابی محتوا توسط شرکتها عبارتند از: افزایش فروش، صرفه جویی در هزینهها، جذب مخاطبان و مشتریان بیشتر و تبدیل محتوا به عنوان یک مرکز سود. صرف نظر از نوع تاکتیکهای بازاریابی که یک برند استفاده می کند، بازاریابی محتوایی باید بخشی از فرآیند فعالیت برند باشد. چرا که محتوای با کیفیت بخشی از همه اشکال بازاریابی است.
بازاریابی موبایلی (Mobile marketing)
با توجه به اینکه امروزه بسیاری از افراد به تلفن های هوشمند دسترسی دارند، بازاریابی موبایلی یا Mobile Marketing میتواند یک روش عالی برای یک کسبوکار باشد. بازاریابی موبایلی یک استراتژی بازاریابی دیجیتال چند کانالی است که هدف آن دسترسی به مخاطبان هدف از طریق تلفنهای هوشمند از طریق وبسایتها، ایمیل، پیامک و MMS، شبکه های اجتماعی و سایر برنامهها است. در سالهای اخیر، افراد شروع به معطوف کردن توجه خود به گوشیهای موبایل کردهاند. به همین دلیل، بازاریابان نیز از همین روش برای ایجاد تعامل میان کسبوکارها و مخاطبان استفاده کردهاند.